Sunday 22 May 2011

INFO

Rabbit Food

Rabbit Food
Terdapat dalam pek 1 kg & 2 kg.

Alfalfa Hay

Alfalfa Hay
Alfalfa Hay sesuai untuk semua peringkat umur. Terbaik untuk ibu dan anak arnab yang sedang menyusu. Aroma alfalfa hay yang wangi dapat menaikkan selera arnab ketika sakit dan stress.
Makanan
Jika kita lihat dipasaraya, makanan arnab yang biasanya ada dijual adalah PELLET. Saya biasa panggil benda nih, dedak arnab. Pellet nih rupa dia panjang-panjang. seperti gambar dibawah.
Pellet a.k.a dedak arnab
Pellet a.k.a dedak arnab
Selain itu ada juga makanan arnab lain, seperti rumput HAY dan beberapa jenis rumput lain yang dikatakan sangat bagus untuk diet arnab. Tapi untuk arnab yang saya bela, saya tak pernah beri rumput begini. Sebab di kampung saya tak ada jual jenis makanan arnab yang begini. Jadi untuk menstabilkan diet si arnab, saya telah memberinya makan ‘rumput Israel’.

rumput israel
Rumput Israel
Selain rumput Israel, daun kangkung, daun pucuk manis, daun pucuk tenggek burung, pandan dan daun ulam raja juga menjadi makanan sampingan untuk arnab. Ianya tidak memerlukan kos yang tinggi sebab kesemua jenis pokok dan daun yang saya beritahu tadi semuanya sudah ada tertanam disekeliling rumah saya. Terutamanya rumput Israel. Memang banyak boleh dipetik dalam belukar dikebun-kebun. Daun pucuk keledek dan daun pucuk ubi juga boleh diberikan kepada arnab. Tetapi kamu perlu menjemurnya terlebih dahulu untuk mengeringkan getah yang ada pada daun tersebut. Ini untuk mengelakkan arnab ‘mabuk’ kerana termakan daun yang bergetah.
:!: Suka saya ingatkan disini, jika memberi arnab makan sayur atau daun-daun, JANGAN diberi pada waktu pagi. Kerana ia boleh menyebabkan arnab kamu mengalami sakit perut.
Shouta~ Arnab putih saya...
Shouta~ Arnab putih saya...
Air yang bersih juga perlu disediakan untuk arnab. Pastikan bekas untuk meletakkan air minum arnab sentiasa dalam keadaan bersih untuk mengelakkan arnab terkena jangkitan penyakit.
Tempat Tinggal
Kamu boleh memilih sama ada mahu memerlihara arnab didalam sangkar, atau buatkan sebuah reban untuk arnab kamu. Jika kamu bercadang untuk memerliharanya sekadar untuk suka-suka (bukan untuk ternakan), kamu bolehlah membelanya didalam sangkar. Alah~ sangkar yang lebih kurang macam sangkar kucing tuh… Tapi jika kamu

Plastic Bowl

Plastic Bowl
Mudah digantung di dalam sangkar dan kalis gigitan.

Ceramic Bowl

Ceramic Bowl
Amat sesuai digunakan untuk arnab yang suka mencakar pellet, dan tiada pembaziran pellet lagi dengan seramik bowl ini

Drinking Bottle

Drinking Bottle
Mudah digunakan dan dapat menghindarkan air minuman daripada tercemar dari segala kotoran.

Drinking Bottle Nozzle

Drinking Bottle Nozzle
Nozzle botol minuman ini boleh disambung kepada botol air karbonat 500 ml dam 1.5 liter mengikut keperluan air harian arnab. Sangat praktikal, mudah dipasang.

Cage D304

Cage D304
Dimensions: 23 5/8'' L x 16 3/8''W x 19 3/4''H Colors: White / Black Packing: 1 per carton Accessories: 1 plastic tray

Rabbit Harness

Rabbit Harness
Sesuai digunakan untuk membawa arnab bersiar-siar dan ia amat mudah dipraktikkan.

Nopstress / anti-stress

Nopstress / anti-stress
Digunakan untuk menghilangkan stress

No comments:

Post a Comment